Wednesday, June 15, 2011

Ciri-ciri seorang customer......

Keje atie nie....hari2 kene jumpa customer.....dalam satu hari tue....kalau tak 10 orang datang jumpa....tak sah....tambah bulan 6 mcm skang nie...berduyun2 orang datang jumpa mak yang vogeh da vass nie.........tapi kan...satu jer mak nak nasihat kt seme customer2 yang datang nak jumpa mak....bleh tak kalau koranggggggg...:-
i) Gosok gigi dulu.......
Benda nielah yang atie kene hadap hari2.......pernah skali tue ader sorang cha ya nun alip nie datang jumpa atie lepas lunch.....skali dia bukak mulut nak cakap ngan atie....aduhhh.....bau jering + petai.........terus rasa mcm nak pengsan jer.........dah la dia duk rapat jer ngan atie....asal atie jarakkan skit......lagi rapat.....no choice....atie kene praktikkan balik teknik tahan nafas sambil memberikan senyuman yang manis.....ngeh...ngeh.........dia brenti cakap....kiter tarik nafas......biler dia start bercakap.........kiter tahan nafas......bagus tak teknik nie??...
ii) Stokin tak berbau.......
Yang nie baru atie kene pagi tadi.....dah la baru jer bekpes roti pagi tadi....skali customer datang.......wangian stokin terus menusuk jantung atie......tangan duk cek borang....tapi dalam kepala duk terbayang stokin dia yang dah berbulan tak basuh tue.....pening la jugak skit.......tempat jumpa customer kt opis atie nie mcm meja perbincangan gitu......bukan mcm kt kaunter2 bank.......so....wangian stokin memang mudah lah bau.......perghhh.......
iii) Jangan cuba nak kelentong i ok............
Yang nie boleh dikatakan selalu kene jugak la........asal atie mintak dokumen2 yang lain....ada jer alasan....."eh......dokumen yang mana yer.....takder pun kt i......"....."...dulu masa antar kt kedah diaorang tak pernah mintak pun....".......".......dulu i bagi sama u...u tak tak ambik pun gambar.....".....nak jer atie sekeh skit kepala tue......amboiii....pandai kelentong yer......dari tahun lepas....sampai skarang...prosedur tetap sama wokeh....jangan cuba nak putar belit salahkan mak yang vogeh da vass nie.....mak fire kang.....baru tau.......
iv) Lengkapkan dokumen dulu baru submit......
Checklist dah tulis apa dokumen ko kene bawak......tetappppppp......ada jer benda tertinggal......"eh...wa lupa lah.....nnti wa fax sama lu.....".........sori atie nak percaya.....dah pernah terkena skali masa tahun lepas.....takkan atie ulang balik benda nie.......tahun lepas...punyerlah percaya kt customer nie.....kiter tunggu la dia fax dokumen yang tak lengkap tue...skali sampai berbulan tak fax2 pun....biler call kata kejap lagi i sampai...kejap lagi i sampai......sampai atie plak yang kene marah ngan bos......tue dulu....kali nie...sori la wa nak percaya......huhuhuhuu.......
v) Bersabar......
Ko nak cepat.....tapi antar lambat....canner???.....ikut turn la bai..........
vi) Jangan cuba nak jadikan wa kabel ok.......
Yang nie benda yang palingggggggggg atie pantang.......ko kenal lah aku mcm adik beradik ker....tetap aku layan sama rata seme customer..........tak der keistimewaan pa per.......ko antar lambat....tetap lambat jugak ko dapat......tak cukup dokumen.....tetap aku tak proses punyer....prosedur is prosedur....clear??????
vii) Jangan suka marah2........
Jangan lah ko datang bt muka ala2 samseng....pastu nak marah2.....sbb atie dah tak larat nak sabar kan orang....lama2 kang ada jugak yang sakit jantung karang.......asal orang marah2 jer.....atie senyum jer....padahal dalam hati...nak jer sound balik....tapi sabarrrrrr.............pegang tag line 'customer is always right"........walaupun hakikat nyer "customer sometimes wrong"........apa boleh buat........dah keje.......



customer nie pandang minah nie ker pandang 'aset' minah nie?????konpius mak??


wife yusri n ibu fizri...

2 comments:

ked khaydee said...

haii..sabo jela..
2 blom kre, "ni medical check up wat pe??kalau sy skt u nak kaci ubat ke??"

Atie said...

ked:yang tue sorang lagi.....kalau ingt balik nak tergelak pun ada....hahahha

nuffnang