Thursday, May 12, 2011

Petua menghilangkan demam untuk budak cara orang asli.....

Kemarin dulu...masa bawak fizri gi klinik nak ambik ubat demam....ada orang kesihatan duk tengah foging kt umah atie.....balik dari klinik tue tgk tak sudah2 lagi.....tunggu la atie anak beranak kt bawah flat nie......pastu datang sorang pakcik nie...sembang ngan husband.......mungkin dia tgk atie tampal cool fever kt fizri so dia tanya lah...fizri dah demam lama ker....pastu terus dia bagi petua mcm mana nak hilang demam bebudak nie......dia kata petua nie orang asli yang berikan.....seme anak2 dia kalau demam...memang dia amalkan lah petua nie.......yerlah budak kalau dah demam memang la kiter takut kan.....takut panas dia tinggi.......meh atie nak kongsi ngan uols plak petua nie....


Memula kiter kena sediakan garam jantan........memula heran gak la....garam jantan?.....tak sangka plak garam ada jantan betina yer......rupanya garam kasar......huhuhuhu


Pastu ambik seulas bawang merah jantan....jantan jugakkkk.........bawang merah jantan adalah bawang merah yang sebijik tue....bukan yg ada berkembar-kembar....kan kalau kiter tgk ada stengah bawang merah yang bercouple gitu........carik yang tak berkembar ok....


Asam jawa....yang nie tak der jantan betina.....kira multipurpose gitu....muahahhahah
Dan si jantan.....ha....yang nie bergantung.....ada jantan ada betina....dalam kes atie.....si demam adalah jantan.....ngeh...ngeh...ngeh.....



Masukkan seme bahan tue dalam satu periuk....cuma si jantan tue jangan plak buang tebiat masukkan jugak dalam periuk......lain jadiknyer nnti........huhuhuhu........pastu didihkan dengan air.....agak2 jer banyak mana....tapi bawang tue jangan kupas kulit....masuk sebijik dalam periuk.....rebus air sampai tinggal skit la...tapi jangan skit sangat...agak2.......pastu campurkan dalam air mandian dan siram anak kiter dengan air tue........seeloknya bt masa mandi pagi....insyaallah demam anak kiter seme akan beransur pulih.......heheheh......
Atie nak cuba hari tue...skali demam fizri dah ok.....uols cuba lah yer........petua orang asli nie...biler pikir balik...yerlah...orang asli kan kalau nak ke klinik memang jauh....so....mungkin diaorang amalkan petua nie jer untuk ubatkan anak diaorang......tak salah kalau mencuba...tak gitu........





wife yusri n ibu fizri...

1 comment:

Nurin Atiqah said...

kalau guna bawang putih boleh tak? sbb dlm cerita anak2 sidek: ubat tradisional, wak sekawi tu dia ada guna bawang putih

nuffnang