Thursday, July 28, 2011

Kap Ba Ro Kap Alip Ta Nun.....KEBERKATANNNNN

Apa uols rasa kalau uols duduk dalam satu komuniti tue hanya sebagai boneka jer.......sedih rite......sbb alih2 orang tetap tak percaya kt u.....buatlah yang terbaik sekali pun...tetap orang 'terbaik' jugak dapat nama.......yang bertungkus lumus banting tulang empat kerat nie.....tetap tak mendatangkan hasil yang lumayan.....
Mcm mana nak dapatkan hasil kalau yang 'terbaik' dah bolot seme.....haram....tuelah istilah dalam kepala otak atie skang nie.......dulu....atie kata dalam hati....biarlah dia dengan cara dia....rezeki sbenarnya datang dari Allah.......ko keje betul...ikut rules...ikut pekeliling seme nyer lancar jer....kalau ko guna jalan salah......melencong sana sini.....tipu orang sana sini......memang akan dapat habuan...tapi habuan yang skejap jer.....sbb ianya salah....bukan stakat salah dari sisi undang2 tapi salah dari sisi agama....
Wah...tetiba rasa mcm nak berpidato plak......muahahahhaha......
Lama dah sbenarnya nak taip entry nie....tapi asyik tertangguh sbb tak tau nak mula dari mana....nie pun dapat idea lepas makan nasi pak omaq tadi....sambal belacan dia memang meletops ko.......sedap......

Sambil makan sambil syukur sbb nasi yang atie beli tadi dari duit gaji yang dapat tetiap bulan...alhamdulillah rezeki tak pernah putus.......cuma tak paham biler ada sesetangah orang yang bersifat tamak nak lebih lagi........kalau dari sumber yang betul no hal lah kan...tapi mcm mana plak kalau ikut dari sumber2 yang gelap......"ko bagi kt aku....aku gerenti ko akan dapat balasan balik".........
Tak takut ker ianya akan jadik darah daging kiter sendiri......biler dah kahwin...suap pulak kt anak bini masing2 dengan duit hasil titik peluh 'mengepow' orang.......bagi stengah orang...apa aku kesah....janji poket berkepok......mungkin tak pernah rasa hidup susah....sbb tue dia akan carik jugak duit dengan apa cara sekalipun........walau pun dari sumber2 lorong gelap.....
Mcm kiter yang pernah hidup susah nie memang tak kisah lah kalau duit tinggal cukup makan jer sampai hujung bulan....sbb semenyer bisa diatur.....atie ingt lagi masa mula2 kawin ngan en.yusri dulu........maklumlah....masa kahwin.....seme benda nyer nak perfect kan...tak kisah lah berhabis banyak mana sekalipun......sekali biler hari pertama nak mulakan hidup sebagai suami isteri nie....baru perasan yang duit memang dah kering kontang.....nak tunggu gaji lambat lagi la puleks.....
Kebetulan plak hari tue nak balik aloq staq.....mulalah duk kelebet segala buku bank yang ada....wah...bunyik mcm banyak kan....hahahaha....tapi buku jerlah banyak....duit nan ado....pastu cek plak buku ASB husband.....ok...ada balance skit.....cukup untuk isi minyak pegi balik dari penang ke aloq staq.......tapi.....tak bleh naik highway.....sbb kalau naik highway.....kene bayar duit tol plak kan....so....guna la jalan blakang......dah mcm nak balik terengganu jer atie rasa masa tue.......lama wei.........
Biler dah sampai sana......bawak ole2 bahulu jer....sbb tue jer yang mampu beli.....dengan duit yang dah nyawa2 ikan nie.....rasa nak nangis jer masa bagi kt mak mentua....maluuu.......biler tiba time nak balik penang mak mentua bagi mcm2.....alhamdulillah.....ada gak la benda yang nak masak nnti kan smentara hujung bulan..........hehehhehehe
Pastu dah dapat gaji.......terpaksa plak pindah umah lain...sbb umah yang memula kami duk kt penang tue.....ya ampunnn.....banyak sangat rosak nyer....bagitau kt tuan umah tapi takder tindakan pa per pun....so..carilah umah lain........bayar deposit umah.....deposit api air......duit lori yang duk hangkut barang.....skejapan jer licinnnnn.......dah lah bulan tue nak balik terengganu.....sbb ada kenduri plak kt sana......
Mak call.....pesan suh balik......masa tuelah rasa mcm nak nangis....tol memang lega lah takder.....tapi duit minyak cukup masa nak pegi jer.....balik kemungkinan kene isi air jer kot......sedihnyer.....tapi husband atie nie jenis yang berani....dia kata....takper....kiter balik jer dulu.....mungkin ada rezeki nnti kiter kt sana.....
Skali betul ko...tiba time nak balik tue....mak atie bagi duit minyak....Alhamdulillah.......hati mak kan.....mungkin dia tau...anak dia nie sesak.....tue kira atie pandai kona tue tiap kali mak tanya ada duit tak nie...."eh...ada mak ada lah tiga ratus".....tiga ratus la sangat...padahal tiga puluh jer....heheheheheh......sbb en.yusri dah pesan.....jangan bagitau kt mak kiter tengah sesak.....nnti mak risau.....kiter dah kahwin nie jangan susahkan mak dah.........

Eh...tetiba rasa sedih.......nie yang nak nangis nie....hahahahhaha...tue belum atie citer pasal kami xcident....kete tersadai kt bengkel.....naik la kami laki bini ngan motor yang dah ala ala mat rempit kalau nak gi mana2...maklumlah....dulu kan bujang naik plak sorang.....modified habis la motor tue kan......memang sesuai untuk orang bujang jer motor husband atie masa tue.....skali biler dah kahwin.....ada bini...kalau bini stok2 badan cam nasha aziz takper lah.....nie dah lebih kurang sama ngan tong beras jer ha........

Gi beli barang rumah ker......balik kulim ker seme naik motor......tayar jangan cakap la...manjang jer bocor.....muatan lebih......tayar plak memang stok2 yang nipis tue....kalah mat rempit laki atie dulu.....memang kalau korang tgk kan....memang takder langsung ciri2 cikgu kt dia nie...........betul tak cikgu-cikgu.......heheheheheh......
Paling tragis skali masa time nak balik kulim tue.....atas highway....bleh plak motor pancit......tak pasal2 atie menapak dari flyover kubang semang sampai la jumpa bengkel motor kt kubang semang tue.......waaaa.....rasa nak nangis lagi.......sampai kulim......hanya bawak ole2 goreng pisang jer.........
Tapi tue seme dulu......kisah masa mula2 baru kahwin...orang lain baru kahwin.....penuh ngan madu jer....atie...penuh ngan kisah2 tragis.....tapi kami happy jer.....walaupun husband pernah makan nasi goreng takder garam...sbb garam habis lupa beli....tapi kami happy....sbb sekurangnya kami mula dari bawah....pelan-pelan kami kayuh....alhamdulillah skang....rezeki tak pernah putus.........tue lah orang kata kap alip ba ro kap alip ta nun....KEBERKATANNNNNNN..........
Tapi biler orang dah biasa hidup senang......hidup dengan mengepow orang....hidup dengan hasil2 dari sumber jalan belakang.....memang akan selalu lah bt mcm nie.......kalau jenis yang senyap tak berlagak...tak cakap besar.....atie tak heran lah sangat....nie tak....kalau cakap manjang jer pandang ke langit.......gaya usah cakap la.....kalah menteri.........hemmmm......biarlah....lama mana sangat kan dia bertahan.....cuma terkilan biler orang atasan hanya nampak dia saja.....yang kami2 nie aper........PUPPET???????????

Sekian Terima Kasih



wife yusri n ibu fizri...

11 comments:

adarnadzmie said...

baca kisah atie ni nak tergelak pun ado... sedih pun ado... geram pun ado (org tu la)..padahal tak kenal pun org tu pun...hehe...

betoi atie... akak pun sama perangai klu sesak mcm mana pun kita setakat ni insyaaallah tak pernah lagi kasi tau org tua atau adik beradik...
alhamdullillah setakat rezeki itu masih ada...

Atie said...

kak normi:sbenarnya....memang sedih kak....tapi sbb tak nak pikir sangat....bt ceria jer...hahahhaa

mysha said...

aTie mmG aR..kTe mula2 naK idOp mmG peRit skEt kan.. leN la klo kTe nih aNak jutAWAn..hehehhe

eh aTIe, ko bioRkan jEr oRg yang caRi duiT tak haLal tu.. nnt tuhan bukAKkan hijaB diEr...

cute rasberry said...

mak rindu sambal belacan pak omaq

Atie said...

mysha:bior jerlah mysha....sbb dia ber'kuasa'....takper....Tuhan ada...:)

aredaa:sedap woooo.....

lieyalatif said...

atie, selamat berpuase ...semoga ramadhan kali ini memberi seribu keberkatan buat kite sume....

Atie said...

kak lieya:slamat berpuasa......:)

Semangat46 said...

org pun pernah mengalami saat2 susah mcm tue syifa, tp alhamdulillah org dikurniakan wife yg sgt memahami dan sggup sama2 susah dan b'ikhtiar mn nak korek duit celah mana utk teruskan hidup.

xpe syifa, yg penting sabar dan tawakal, insyaAllah Tuhan akan bantu hambanya yg dlm kesusahan. berpeganglah pada pepatah susah2 dahulu, senangnya kemudian...

Atie said...

semangat46:selain dari mak saya.....ader sorang member saya yang panggil saya syifa....Farihan.....awak nie farihan yer.....huhuhu

Mitsuwira said...

farihan mana yer, yg tinggi2 kurus2 tue ekkkk hahaha... aduh, baru nak menyamar boleh pulak dia ingat aku slalu panggil nama dia 'syifa' hehehe... Syhhhhh, rahsiakan rahsia negara tau ;)

Atie said...

hahahhah...aku dah agak dah....ko kan Farihan.....alamak!!!...aku baru jer upkan satu entry pasal ko....sowiey....:P

nuffnang