Wednesday, March 25, 2009

ibu mertuaku...

nie bukan citer p.ramlee yer uols..nie citer realiti tentang ibu mertua atie..wah...menantu aper cam nie memandai jer nak citer pasal mentua...ops....ampun yer mak....hehehe....selama 4 bulan atie kahwin ngan husband atie alhamdulillah hubungan atie ngan keluarga mentua baik sajer...walaupun atie kesian ngan ibu mertua atie sbb dapat menantu bongsu yg agak sengal nie,tp ibu mertuaku itu sungguh baik dan sabar ngan perangai atie yg banyak mulut dan tak reti nak brenti cakap kalau dah start sembang..atie tengok sabar jer mak mentua atie tue layan atie cakap......atie memang dah x leh nak sorok ngan perangai atie yg satu nie......bukan stakat ngan mak mentua atie ngan jiran mentua atie pun atie bersembang tak hingat dunia...sronok sembang ngan diorang...rasa cam dewasa jer....kah..kah..kah....bkn prangai atie yg atie nak citer kt sini tp atie nak citer perihal mentua atie....hari jumaat hari tue kan atie balik as...atie sampi dalam kul 3 pagi....sampi jer umah ibu mertuaku itu,atie tgk atas meja dah ader macam2 makanan..dlm hati...alamak nak kene makan ker nie....macam makan sahur la plak....tp nak jaga hati mertua punyer psl atie ngan muka kelaparan nie makan la....fuh...sodap nak mampos masakan mentua ku ini...siap bertambah lagi...keuyteow goreng ngan kuih lopes....husband atie citer mak masak seme nie semata2 untuk atie..terkesima jap..tul ker laki atie nie...terharu jer rasa......itu satu hal...ader lagi satu bab nie yg btkan atie malu tahap cipan punyer....rasa cam nak nyorok dalam lemari baju jer kalau balik as.....atie selalu dapat hadiah dpd mak mentua ngan kak ipar atie..contoh macam minggu lepas atie dapat 3 pasang baju tido,skarf,kerongsang dpd diorang...sbelum nie pun atie dah dapat baju tido sepasang ngan tudung bawal...kalau uols la kt tempat atie segan tak??macam atie la...malu giler nak trima sebab atie tak penah bagi pa pe pun kt diorang..almaklumlah..fulus tak braper nak ado...walaupun dalam hati atie nie suka ya amat tp luaran nyer haruslah atie mencontrol cun kan diri atie nie...baru nampak cam menantu penuh ngan kesopanan dan kesusilaan...ngeh..ngeh...itu bab barang perhiasan diri...lagi satu bab kalau tiba time atie ngan husband nak balik ke pondok buruk kami kt penang tue...memacam mak mentua atie bagi..macam minggu lepas...tulang,daging,ayam,ikan,ikan jaket yg dah siap sumbat ngan sambal,jagung,buah2an,sayur,rempah ratus....seme mak mentua atie bagi....pendek kata...ko sebut jer nak blajar masak benda baru,bukan stakat resepi,ngan bahan2 nyer skali disponsor...aduh.. malu siot.....itu bahan mentah.....ader lagi benda yg disponsor tue...segala mak nenek kuali,periuk,senduk dpd saiz kecik ke besar memang lengkap tip top punyer...bonet kete dpd kosong lengang tak der apa..terus penuh sampai tak muat nak buh...ha..saper nak jawab...atie macam biasa la...ngan suara manja cakap tak yah la mak..atie leh beli....uols nak tau mak mentua atie cakap per...."takperlah...gaji kan lambat lagi.nnti atie nak masak apa kt yus....tak payah la nak beli dah....mak dah sediakan seme...guna yer nnti"bukan kali nie jer mak mentua atie bagi barang2 nie..setiap kali balik as memang kami dibekalkan ngan macam2 makanan..dari a to z....ha...ko...terharu betul......mak mentua atie nie cam paham jer yg kitaorang masing2 tengah kering......memang malu nak trima tapi macam maner la atie nak tolak kalau dah mak mentua atie beria nak bagi.heeheh....demikian la kisah pasal mak mentua atie...syukur alhamdulillah.......
gambar tak banyak sangat atie tangkap..tengok tue..setiap bekas tue segala mak nenek bahan basah ader...tima kasih mak

nie kerongsang yg mak mentua atie bagi...cantik sangat...



7 comments:

D.O.U.B.L.E...S said...

alahai sayangnya mak mentua kat menantu dia...mcm mak mentua akak gak la...kalau balik mcm2la dia kirim...basah kering..yang dah masak...

SHARIZA AZIZAN said...

eeee...bestnyer kat atie...makteh memang mcm tuu dari dulu lg...klu menantu @ anak dia blik dia jamu xterkira...heheheh...makteh memang baik..keh2...

ai said...

beruntungnya kau dapat mak mentua baik camtu atie. aku pon syukur dpt mak + pak mentua yg sanggup melayan kepala otak biul aku ni! aku lak takde kaber2 sopan bagai..aku camni gak le..ngeh ngeh..tp org tua tu layannnkan je aku.

mak aku pon mcm mak mentua kau..tu, saksi kat atas tu (si double s)..ngeh ngeh.. ;P

en_me said...

chantekkknyerrr.. hi akak atie teww, salamms dr me dikejauhannns

kasihatie said...

double:tuelah..sampai atie pun naik malu.la...

eiza:kak atie malu la iza....hikhik

kak ai:tuelah pasal...nasib baik mak mentua atie nie sanggup layan kpala otak atie yg sengal2 nie.atie plak tak der nyer nak cover2 sopan...

en me:salam perkenalan dpd atie..

~~ciklinn~~ said...

sonoknya dapat mak mentu abaik camnie.... best kan..

akak pun dapat mak mentua camni gak..tiap2 minggu tel suh balik mkn kat umah dier.. hahahha

kasihatie said...

ciklinn:zaman skang nie mak mentuaa memang baik2 kan....heheh

nuffnang