Monday, August 08, 2011

Al-kisah tukang jahit kaki auta.....

Dengan lafaz Bismillahirrohmanirrahimmm..........
Atie mulakan entry di hari isnin nie dengan cerita yang sungguhhhhh tak besttttt........bulan puasa kiter kene banyakkan bersabar yer.......yer saya tau....tapi kalau lah ada orang yg betul2 buatkan korang kurang sabar canner??..........dah memang tak bleh nak senyum dah........
Citer nyer gini......tahun nie....adalah first time atie kene handle baju raya sendiri........mesti korang heran kan......takkan dah tua2 bangka baru pandai nak handle baju raya sendiri???.......sbenarnya.....dari dulu.....sampai skarang....baju raya puasa ker...raya haji ker...raya deepavali ker....memang mak atie yang jahitkan...kata anak tukang jahit........atie memang dah selesa ngan jahitan mak atie...kemas....tersusun...dan sedap dipakai....ramai yang tempah......cikgu2 skolah pun ramai yang tempah baju ngan mak atie........tapi atie tak suka kalau cikgu skolah datang umah....sbb masa tuelah....cikgu2 nie ambik kesempatan nak ngadu perangai sebenar atie kt skolah....huhuhuhu..........tunggulah masa hari ambik report kad kan.......biler cikgu tue balik jer.......mengadap lah ceramah free mak atie 3 jam....tak suka tau....muahhahahah
Tiap2 tahun.....kalau raya mesti mak yang buatkan......tapi tuelah......nak tgk baju raya yang betul2 siap memang pagi rayalah jawabnyer....utamakan pelanggan dulu ok.....tapi......walau sekalut mana pun mak atie jahit baju....memang atie berani cakap....hundred pesen....memang perfect.....kemas.....tersusun...teratur.....lendik.......ha....nie bukan semata2 puji yer...memang betul mak atie jahit kemas.....
Tapi tahun nie mak atie dah serender takkan sentuh lagi dah baju orang ker anak sendiri ker....sbb mak atie memang tak berapa sihat......darah tinggi mencanak naik.......doktor nasihatkan suh berehat jer.....awal2 lagi mak dah pesan......antar la kt kedai mana2...tapi make sure antar kain murah dulu....sbb nak tgk dulu kan jahitan dia.........memula mak suh antar kt sorang kawan mak nie.....cik ma.....tapi tuelah......tempahan yg sedia ada pun memang banyak....so atie kensel......kesian kt cik ma........
Sbelum puasa hari tue......husband atie ajak gi pekan rabu kt alor setar......sbb nak tempah baju melayu husband kt sana.......singgah lah satu kedai nie.....Alhamdulillah...baju husband memang elok dia jahit.....cepat pun cepat.......pastu atie tanya la ambik tempahan tak untuk baju kurung moden ngan baju melayu budak.......dia kata ambik........pastu siap tunjuk contoh lagi baju2 yang dia jahit......ermmm....kemas jugak.....harga boleh tahan.......atie pun antar la baju atie ngan anak atie skali........
Selang dua tiga minggu belum puasa dia sms kata baju atie dah siap.....baju atie jer dulu....baju anak atie tak siap lagi....kebetulan masa tue atie balik alor setar....so terus ke pekan rabu nak ambik......masa dapat jer baju atie tue....atie dah rasa lain........baju besar gedabak.....pinggang kain atie rasa bleh masuk sorang lagi.....punyerlah besar......takkan salah ukuran plak...hari tue beria dia ukur kt badan atie nie..........
Atie : Eh....besar nyer kain nie kak....baju pun besar....betul ker ikut ukuran nie.....
Akak tue : Betul lah....akak dah suh 'dia' ikut ukuran nie.....takkan silap kot.....

Atie : Akak tgk atie cuba pakai yer.........ha....betullah kak.....besar nie.......tak nak lah....akak kecik kan boleh....
Akak tue : Ok nnti akak kecikkan......takkan silap ukuran kot....slalu tak pernah jadik mcm nie....
Pastu minggu lepas dapat message kata kain atie ngan baju anak atie dah siap........so....balik lah atie minggu nie...kebetulan plak atie nak gi pejabat kt kedah ada keje skit......sampai jer kedai tue.....atie bukak dulu kain atie........and uols tau tak apa yang atie dapat....kain atie jadik mcm gambar kt bawah nie......

Pinggang langsung dia tak kecikkan.....sama jer saiz nyer mcm yang hari tue....tapi dia kecikkan kt bawah.........skarang jom kiter bayangkan atie pakai kain nie......dengan pinggang terlondeh.....pastu jalan terkedek2 sbb tak bleh nak bukak langkah luas2........ekceli nie kain belah depan yer......walaupun kain nie belah....tetap susah atie nak langkah ok......dah la kt pinggang besar.....kt kaki bawah kecik.....tak ker pelik.....nie kalau rizalman tgk nie......gelak 44 hari 44 malam nie........sungguh tk senonoh lah kain nie.....biler atie tanya akak kecikkan ker tak.....beria kata dah kecikkan 2 inci kt pinggang........
Biler dia ukur pinggang atie ngan pinggang kain tue......ha......baru terdiam tak tau nak cakap per......besar 4 inci dari pinggang atie yang sebenar.........ko agak2 la nak perli atie gemuk sekalipun....takkan sampai lari 4 inci.........pastu salahkan atie plak........"...hang dah kuruih nie.....".......akak......tak lojik ok kalau dalam masa seminggu jer saya boleh kurus.....nak bagi alasan sekalipun biar lojik skit yer.........kalau betul lah berat badan saya turun mendadak....dah sah2 saya akan pakai baju kebaya datang opis hari nie...nie kebaya ketat pun saya mampu tgk jer....tapi tak mampu lagi nak pakai....sangkut kt perut....maklumlah buncit........
Atie tarik napas......lepas....atie bagi balik....suh dia bt lain kain ngan baju atie nie.....i nak vogue di pagi raya ok......jangan ko hilangkan kevoguekan aku nie........pastu atie ambik baju fizri.......tak sempat bukak habis atie rasa nak menjerit jer dalam kedai tue.........
Atie : Nie aper nie kak.....kan saya suh bt baju melayu johor.....yang tak der kolar2 nie.....contoh yang saya bagi pun memang leher mcm baju kurung......yang akak buat baju siap berkolar bagai nie apa kes nie kak.....
Akak tue : La yer ker........akak lupa....maaf la....eh tapi cantik.....comel kalau budak2 pakai baju mcm nie.....
Husband atie muka dah berubah dah....nak marah........atie sabar lagi.....atie pun panggil fizri cuba pakaikan baju melayu tue kt dia.....uols tau apa yang atie dapat.......leher fizri tercekik ok..........dengan lengan pendek....tak pernah seumur hidup atie tgk baju melaju lengan tiga suku....nie fesyen apa nie kak..bleh jelas kan.......

Akak tue : Ha....lawa pun......heheheh
Atie : Akak agak2 la kan....anak saya nie ada harapan masuk hospital sbb tercekik baju melayu tak????????

Akak tue :.....................
Atie : Saya dah suh akak bt leher mcm baju kurung......akak gatal pi buat baju siap berkolar mcm orang besar......saya dah suh akak besar kan leher dia......akak tak buat.....akak ikut ngam2 mcm baju lama dia....dah tercekik anak saya nie ha......saya suh akak labuhkan tangan.....akak gatal pi singkatkan lagi tangan dia.....pastu cuba akak tgk tulang baju yang akak gatal bt nie.....dah sampai ke poket bawah........memang betul2 tak senonoh.......aper kes panjang betul tulang leher nie.........apa citer kak.....tolong bagitau saya skit......
Akak tue : Eh.....akak tgk ok jer.....elok lah nie......yang tulang nie memang bt labuh sbb nnti nak masuk kepala baby senang......
Atie : Saya memang tak pandai menjahit....tapi saya tak sebodoh yang akak sangka.....tak pernah saya tgk tulang leher panjang sampai poket bawah....kalau betul lah nak bagi kepala baby masuk senang....akak kene luaskan leher dia.......terus terang saya cakap.....saya nak akak settle kan balik baju saya ngan anak saya nie....dengan apa cara sekalipun.....sbb dah banyak kali sangat saya duk ulang datang kedai akak.....tolonglah jangan bt kami mcm nie......nasib baik saya antar awal.....cuba akak bayangkan kalau saya antar lambat....dan akak siapkan lambat baju saya.....tak berbaju raya saya ngan anak nnti.....
Sedih jangan cakaplah biler tgk baju anak atie....mcm gambar kt bawah nie......korang pernah tgk ker tulang baju melayu labuh sampai poket bawah???.....kalau dia tersalah bt leher dari leher baju kurung ker leher berkolar.....atie boleh terima lagi.....yerlah...benda dah jadik kan....tapi....nie dengan lengan singkat lah......leher tercekik lah.......pengsan anak atie nnti pagi raya...tak sempat nak kutip duit nnti....saper nak jawab??????
Atie pulangkan balik baju atie ngan fizri.....atie mintak dia siapkan sbelum 20hrbulan......tak tau lah apa yang jadik nnti....nak kelentong atie sekalipun.....jangan lah terang2.....beria cakap comel lah segak lah......apa kes nyer baju melayu tangan singkat....tak pernah dibuat nyer dek orang....tue belum yang dia kata atie pakai kain dia kata..."...eh...elok....".....padahal dah terang lagi bersuluh....kain tue siap terlondeh........bulan2 puasa menipu customer......nie first dan last lah atie tempah baju kt kedai MAT DEAN kt pekan rabu.....lepas nie jangan harap lah.......sabar...sabar.....bukak posa lambat lagi.....huhuhuhu




wife yusri n ibu fizri...

11 comments:

adarnadzmie said...

lorr nape jadi mcm tu atie.. tak senonoh tul la si tukang jahit tu... nnt akak pi tgk sapa tu la... akak pun selalu gak pegi pekan rabu tu klu balik kg... pi cari kuah rojak ngan dodol... hehe...
sian atie ngan fizri...

Atie said...

kak normi:memang tak senonoh kak....sedih betul biler tgk baju tak jadi....sob..sob...

ked said...

kak atie, reveal name kdai tuh..x snonoh sungguh..aish, seb bek bukan sy ade kat situ..law tak, x taw la sy nk wt ape..slp2 plingkup kedai tu sy wat..cmne lah customer2 die ek?nk wat bia ikhlas!

Atie said...

pikah:dia memang tak ikhlas nak bt baju pikah...nak untung jer sebenarnya....hati pelanggan langsung tak nak jaga....apa punyer kedai dah....

ked said...

kite bako je kedai camtu!!bakoooo!!

lieyalatif said...

sakit ati plak akak bace atie....ape laaaa......dah le, lepas ko jgn le anta situ lagi....risau jek baju kite jadi macam2....mauu menangis kalo kain jenis elok n mahal....

kak an said...

k.ngah agaknyer dia suh org lain yg jait la tu..jenoh la kalau baju rosak, plak tu kain mahal....suh dia ganti ngan kain lain tp nk yang sebijik sebuntat mcm tu jugak...

Atie said...

pikah:kita bakoooooo

kak lieya:nasib baik kain yg atie beli tue murah jer....kalau tak makin angin la atie kt pekan rabu tue...

kak an:yg baju fizri tue atie mintak dia gantikan....tak taulah dia beli yang sama ke tak...tengah risau nie...

Karina Mohamed Kamal said...

nasib baik nampak blog ni. Ingat kot nak pi Pekan Rabu cari kain ahad nanti. Takut terjerebak kalau jumpa tukang jait pulak nanti

lynndamya said...

Salam..aiseyhh...dia reti menjahit ke tak sebenarnya, aduhai~

noorul azwana said...

Dah tahu dia x pandai buat , xyah la suruh dia buat lg , cari je kedai lain kan senang , ni tak dh tahu jahitan pn tak betul lg nk suruh buat.. Ermmm... APTB!!

nuffnang